Sunday, May 20, 2007

Solskyddskrämer inför sommaren!

Förra sommaren, och även sommaren innan den, så använde jag Apotekets solskyddskrämer av nån outgrundlig anledning. Jag tror jag köpte dem för de var relativt billiga men också parfymfria.

Första sommaren hade jag ett par olika krämer med olika spf, och jag använde kroppslotionet i ansiktet också (orkade inte köpa en separat ansiktskräm). Dessa krämer var väldigt äckliga och klibbiga att ha på huden, liksom man blev oljig i ansiktet och klibbig på hela kroppen, och hur skönt är det när det är högsommarvärme. Bestämde mig sedan för att inte köpa dessa obehagliga produkter igen.

Men vad gör jag inte sommaren därpå, jo jag köper ett gäng Apotekets solskyddskrämer igen, ja för de är ju ändå relativt billiga och parfymfria (herregud hur dum får man vara ibland ;)), och förpackningarna hade designats om och såg tilltaltalande ut, och kanske var innehållet också bättre och förnyat? Och jaa, detta året kan jag ju köpa en ansiktskräm också, för det var säkert det som gick fel förra året eftersom jag blev så oljig och ofräach i ansiktet av kroppslotionet. Jättebra.

Krämerna var förstås lika obehagliga som sommaren innan. Tycker dock inte att de borde vara så läskiga eftersom de jag ägde hade kemiskt solkskydd och inte fysikaliskt som ju är tjockare osv. Och ansiktskrämen jag köpte var sju resor värre än kroppslotionet som jag tidigare använt, den var ännu tjockare, oljigare och fick mig att se helt brutalt ofräsch ut, och det kändes outhärdligt äckligt att ha den i ansiktet.



ACO:s solskyddsserie

Så nu undrar jag om ni kanske har tips på bra och relativt billiga solskyddskrämer som inte är sådär brutalt tjocka,och klibbiga och allmänt obehagliga att använda? ;)

Fast om ni vet dyrare som är grymma så får ni gärna tipsa om det med för det vill jag ju inte missa, men någorlunda billigt vore bra för mig eftersom jag ska jobba hela sommaren och kanske inte kommer spendera lika mycket tid i solen som om jag hade vart ledig, och då vill man ju helst inte lägga en förmögenhet på något man inte kommer använda så mycket! ;)

12 comments:

Anonymous said...

Jag vet inte heller någon bra, men kan i alla fall tipsa dig om att inte köpa piz buins solskyddskräm för ansiktet. man blir helt oljig också är det glitter i den, usch. dessutom luktar den tantparfym..ännu mer usch.

Anonymous said...

Tror att många solskyddscremer tyvärr är rätt klibbiga o tjocka, kanske detta är något som krävs för att dom ska ge ett bra skydd??? biotherm ansiktssolskydd är iaf inte särskilt klibbigt eller glansigt, be om ett prov på t ex åhlens!:) annars har dermalogica en booster som man antingen kan ha under sin fuktcreme för att få spf 30 eller blanda med sin fuktcreme för att få spf 15. Har inte testat den, men det låter som en bra grej iaf:) Till kroppen har jag hittills varit nöjd med niveas solskydd!

Anonymous said...

många vanliga ansiktskrämer har ganska hög solskyddsfaktor neutrogena har 15i de vanliga och sen vet jag att det finns de som har upp till 45 men de kanske bara finns i USA

Miamaia said...

Vichy har flytende solbeskyttelse til ansiktet med faktor opp til 60. Til tørr hud liker jeg kremen med spf30, og den er ikke så fet og ekkel. Pris mellom 150 og 200 kroner, husker ikke helt, for 50ml tube.

Anonymous said...

Jag älskar Lancômes solskydd. Dom är lite dyrare, men sååå mkt bättre. Jag brukar jämt få massa finnar när jag använder feta solskyddscremer, men det händer aldrig med Lancômes. Dom är superbra i konsistensen, går lätt in i huden plus doftar jättegott =D

Anonymous said...

jag tycker att ldb är skitbra! luktar normalt och inte för starkt, klibbar inte och sjunker in i huden snabbt.. det får bli mitt tips. akta dej för niveas aftersun, den luktar som äcklig herrparfym!:)

Rouge said...

Emelie: Usch då! Ingen hit det inte! ;) Alltid bra att bli tipsad om vad man ska undvika att köpa också hehe! ;)

Annie: Hum jepp det är väl så kanske =) Åh tack för tipsen! Får ta och spana in Biotherm, och Niveas krämer då! ;)Hehe, Dermalogica låter ju inte helt fel heller! ;)

Johanna: Japp! =) Hum kanske borde ta och kolla in Neutrogena då! ;)

Prinsesse Vil Ikke: Det låter ju jättebra! =D Tack så mycket för tipset! ;)

MakeItUp: Hehehe, åååh! ;) Det låter ju superhärligt! =D Kanske finns billigt på Strawberrynet, men ja det är ju ofta så att det lönar att lägga lite extra slantar för att få bra produkter! ;)

Lene: Oh, verkar helt perfekt ju! =D Tack så mycket för tipset! =D

Sandra said...

md formulations är knaon tycker jag. Finns med 15 och 30 spf och 15 finns även som färgad om man önskar det. Hoppas du hittar någon som passar dig, och att du iaf hinner få lite tid i solen :D

Rouge said...

Sandra: Oh fabulous! ;) Hihi, ja hoppas, tack så mycket! ;)

Anonymous said...

jag tycker lancaster var rätt så bra. men till sommaren funderar jag på att köpa loreal,. Får se vilken som är bäst! pusss

Anonymous said...

everydayminerals.com har ett solskydd som är i mineralpuderform. Har inte testat det än men jag ska köpa en med min nästa beställning. I asien finns det ett märke som heter SunPlay som är rätt bra. Inte alls oljig, snarare pudrig.

Rouge said...

Li: Oh, jaha spännande! ;) Tack för tipset! ;) Inte oljig, det låter ju super! =)