Monday, May 7, 2007

Recensionsspecial: Mina favoritbodylotions!

De bästa bodylotions jag någonsin provat (och jag har provat många; både svindyra och billiga som inte har varit speciellt bra; La Prairie, Dove, Lancôme, YSL, Apotekets ACO, HTH Hudlotion, Eucerin, osv ) kommer från L'oréal, och dessa är Nutri Therapy, Nutrisoft, och Nutrilift. Dessa lotions är verkligen outstanding, men på lite olika sätt och jag ska därför recensera och på så sätt göra en översikt över dem.


L'oréal - Nutrisoft
Pris: 55 kronor på Åhlens

L'oréal - Nutrisoft (dry skin): Det är enligt min åsikt den lättaste av dessa lotions, och den är ganska tunn i konsistensen men ändå krämig, kan kanske upplevas som lite rinnig. Den är i allafall väldigt lättarbetad och går snabbt och smidigt att smörja in, och går in i huden inom fem minuter.

På förpackningen står det Velvety Bodylotion, och det stämmer verkligen. Lotionet känns sammetslent, men framförallt får det huden att kännas som sammet!!! Alltså den gör VERKLIGEN det! =D Och det är riktigt härligt!

Har man riktigt torr och fnasig hud kanske man behöver ett mer rejält lotion, men den råder faktiskt bot på torr hy trots att den är så lätt! ;) Detta lotion har också den godaste doften enligt mig! Och den funkar också bra som handkräm faktiskt, inte dumt med sammetslena händer! ;)


L'oréal - Nutrilift
Pris: 75 kronor på Åhlens

L'oréal - Nutrilift (dry skin - fuktar intensivt och ska ge fastare hud): Det är favoriternas favorit hos moi! ;) Detta lotion är tjockare i konsistensen än än Nutrisoft, men det är ändå enormt lättarbetat och det går snabbt att smörja in sig.

Detta är min storfavorit på grund av att den verkligen återfuktar på djupet och gör huden riktigt riktigt mjuk. Och det är det enda lotionet som verkligen tar bort all torrhet på mina armar och på bröstet och halsen (av någon anledning så är det dessa ställen jag alltid är torrast på och det är inget som verkligen kan bota torrheten där förutom detta lotion). Det är så skönt att verkligen all torrhet försvinner, och att huden blir riktigt mjuk på dessa torrhetsställen, och framförallt att torrhetslinjerna vid halsen och på bröstet i stort sett försvinner. Resten av kroppen blir också sanslöst mjuk och återfuktad på djupet.

Om man jämför detta med Nutrisoft så kan man säga att detta lotion återfuktar mycket mer på djupet, medan Nutrisoft återfuktar mer ytligt.

Vad som också gör den till en favorit är att trots att det är ett lite tjockare och ganska rikt lotion är att den går in på fem minuter. Det trodde jag inte direkt där jag smörjde in mig i den, eftersom den var lite tjockare i konsistensen. Men det gjorde den minsann!

L'oréal - Nutri Therapy
Pris: 75 kronor på Åhlens

L'oréal - Nutri Therapy (dry, very dry skin): Detta är det kraftigaste lotionet i serien (Rich Cream står det på förpackningen), och det är ett riktigt krämigt och mjukt, men rejält lotion. Detta använde jag i vintras då det var riktigt kallt, och det gjorde verkligen under. Och som de andra två lotionen så gick det också in väldigt snabbt, men det tog dock något längre tid ca tio minuter. Och det kan vara bra att vänta ett par minuter innan man klär på sig i alla fall. Men det går ändå in förvånansvärt snabbt för att vara ett sådant rikt lotion.

Detta lotion är också djupt återfuktande, men mer svårarbetat än de andra två. Men det kan det ju vara värt då man är riktigt torr, som jag var i vintras tex.

Lotionet är aningen för tungt för sommarbruk tycker jag. Kan ju vara skönt att ha ett lättare lotion (som Nutrisoft tex!) då det är varmt, eftersom det kan kännas lite kladdigt med för tunga krämer då. Och framförallt så kanske man inte är lika torr som på vintern, och då är det ju inte nödvändigt med ett tungt och mer svårtarbetat lotion.

För mig är det väldigt viktigt att kunna klä på mig nästan direkt efter jag har smörjt in mig, och då jag har klätt på mig får de inte kännas läskigt och kletigt i massa timmar efter insmörjningen. Många lotions på marknaden är ju på detta vis, men de här lotionen från L'oréal går in så snabbt så man slipper dessa otrevligheter, och uppfyller alltså mina krav.

8 comments:

Anonymous said...

Måste genast prova nutrilift när mina andra har tagit slut. En torris vill man ju inte vara ;)

Anonymous said...

åhh ska genast köpa nån av dom! vilka bra recensioner!!!

Anonymous said...

loreal, loreal , loreal :)

Anonymous said...

äntligen kom recensionerna! ;)
själv ska jag köpa nutri soft nästa gång, tror det blir ett bra köp. btw glömde du nämna evil hth i din uppradning av lotions du provat :)
antar att du kör bil eller hämtar ditt SN paket nu :D hörs sedan. puss!

Rouge said...

Emelie: Hihi, ja det tycker jag att du ska göra, den är verkligen riktigt härlig! =D Ne precis! ;) Inte kul när huden stramar >_<

Lene: Hihi, så kul, det tycker jag låter som ett bra val hehe! ;) Tack så mycket, jättekul att de uppskattades! =D

Ellen: Indeed! ;) Bästa hudlotionen jag har testat hittills! ;)

Golden Touch: Hahaha, ja det dröjde ett tag, men det tog ju ett tag att testa alla ordentligt! Yes, skumt att jag glömde det för den var riktigt evil mot mig, men den är ju jättebra för andra hehe! ;)

Yes, det gjorde jag! ;) hihi, och du hade ju precis gått ooch lagt dig nu! ;) hoppas du verkligen du får sova ordentligt inatt, sova ut och att du är bättre från alla förkyldningsjobbigheter imorrn! =) pusspuss! =)

CozmicGirl said...

Ja, NutriSoft är riktig bra mot torr hud.. jag gillade inte doften.. Garnier i orange flaska är också nice :)

Rouge said...

Cozmicgirl: Japp, känns så lyxigt att huden verkligen blir sammetslen också! ;) Aha, nice, tack för tipset, alltid bra att känna till bra bodylotions! ;)

Anonymous said...

jag har också en stor tub av den där och okej visst är den väl helt bra, men vill du Verkligen ha sammetslen hud så föreslår ja att du köper en body butter från body shop...Då kan man tala om len hud :D