Friday, May 18, 2007

Mineralolja - livsfarligt eller fabulous?

Är mineralolja livsfarligt eller fabulous?

Vad tycker ni? ;)

Jag googlade lite på mineralolja och fann bland annat detta i en artikel (fast denna handlar inte endast om ämnet):

"Mineralolja har på senare år blivit mycket omdebatterat. Motståndarna menar att mineralolja framställs – liksom asfalt och bensin – från råolja, och innehåller ingenting som är bra för huden, varken vitaminer eller mineraler. Tvärtom lägger oljan sig som en hinna på huden, stänger till porerna och förhindrar utsöndringen av slaggprodukter. Visserligen ger den till en början en mjukhetskänsla men efter en tids användning förstörs hudens naturliga förmåga att andas och återfetta sig själv.

Förespråkarna hävdar å andra sidan att mineraloljan utvinns ur helt naturlig råolja som i sin renaste form inte alls är farlig. Och just för att den inte tillför huden någonting är den också helt riskfri att använda. Fördelen med mineralolja är att den inte kan härskna och att den är väldigt billig."

Jag hittade dessutom ett blogginglägg som också behandlar detta ämne: och det kan läsas: här.

Dessutom hittade jag också en text om mineralolja som är skriven av starka motståndare till detta ämne (Dermanord - företag som säljer produkter som är helt fria från mineralolja), och denna text kan läsas: här.

Ytterligare ett företag som säljer naturliga produkter och är starka motståndare till mineralolja, och har en lista över ämnen som de menar inte är bra för huden, och denna kan läsas: här.

Artikel från Karolinska Institutet som behandlar en avhandling vid namn: "Aspects of the role of mineral oil as immunological adjuvants in rheumatoid arthritis", Institutionen för medicin Solna, Karolinska Institutet. I själva artikeln står det bland annat:

"Män som exponeras för mineraloljor i arbetet får oftare den reumatiska sjukdomen reumatoid artrit, visar en ny avhandling från Karolinska Institutet. Avhandlingen undersökte även om kosmetiska produkter, som ofta innehåller mineraloljor kan öka risken för reumatoid artrit. Detta stöds inte av resultaten när det gäller normal användning av kosmetika hos människor, däremot gav kosmetiska produkter ledinflammation i djurförsök på råttor." Hela artikeln kan läsas: här.

12 comments:

Anonymous said...

ingen aning faktiskt, kanske bra i måttlig mängd?

Makeupstuff said...

Om mineralolja är farligt eller inte vet man inte, men vi vet i alla fall att det inte är BRA. Det går inte in i huden och fuktar egentligen inte, utan lägger sig bara utanpå som en barrirär. Är huden/läpparna torr/a så kommer de fortsätta vara det, är de fuktade men ska skyddas mot torr luft så kan det hjälpa lite med barriären kanske. Men det är allt. Vegetabiliska oljor (jojoba, olivolja, solrosolja, mandelolja, sheasmör...) däremot går in i huden och gör någon nytta istället, återfuktar, istället för att bara skapa en barriär. Så frågan är varför man ska använda något som inte gör någon nytta, men kanske är skadligt?

Anonymous said...

Modigt att våga ta en mineraloljediskussion här! Har märkt att mineralolja är något som väcker väldigt starka känslor hos många :)

Själv kanske jag får lite dåligt samvete och jag ser att en produkt jag köpt innehåller mineralolja med tanke på miljön. Men ur enbart hudsynpunkt så känns det inte som jag kan döma ut något efter att enbart ha läst innehållsförteckningen. Det är skillnad på mineraololja och mineralolja och hur den fungerar i förhållande till de övriga ämnena i produkten.
Fast visst händer det att man någon gång har dragit sej för att köpa någon "lyxprodukt" efter att man upptäckt mineralolja som första, andra eller tredje ingrediens. Känns inte riktigt värt det då.

Anonymous said...

Intressant baby ;) Huuuba, jag har blitt så skeptiskt till mineral olja sedan min loreal nutrissime, som förövrigt fortfarande är borta :O för den var ju helt underbar det första jag använde den, men efter någon månad blev jag torr och det känndes verkligen som om det bara la sig utan på huden, om jag svettades blev det liksom som en löshinna eller vad man ska säga, kändes som krämen gled runt ovanpå svetten! :O haha, låter hel skumt ;P å andra sidan är jag inte å förtjust i jojoba sedan bodyshops produkter heller ;)
puss puss sötis

Anonymous said...

Btw; glömde fråga, vet du om försvarets hudsalva är sk "beroende framkallad" som vanliga lypsyl? pussss //L

Anonymous said...

Jag dricker sprit, sover för lite/för mycket, äter chips, socker, vitt bröd, smygröker på fyllan, cyklar berusad och orkar faktiskt inte bry mig om mineraloljans existensiella rätt.
DÄREMOT har jag märkt att mina läppar torkar ut av vaselin, lipsyl osv. Så av den anledningen är det baj baj med mineraloljor där. Hudvård. Olivolja i duschen. fejset då - hmm.. har inte kollat vad tuberna innehåller om jag ska vara helt ärlig. Och mineralsmink... Har ett inre motstånd till detta, men har inga argument för att styrka min åsikt..

Soffpotatis kan man nog kalla mig.
Det är mycket som är farligt, och just nu är mineraloljan i ropet. Helt enkelt lite för lat för att hänga med..

Rouge said...

Roligt att ni kommer med så mycket åsikter och tankar om detta! =D

L: Angående försvarets hudsalva, så har inte jag märkt av någon beroendeframkallande effekt! ;) Alltså det behövs inte appliceras om och om igen för att hålla läpparna mjuka nån längre preiod (som med andrá cerat).. ;)

Anonymous said...

Det är verkligen ett spännande ämne, spännande just för att man får så jäkla många reaktioner. Jag har nog aldrig fått så mkt på moppo som då jag hävdar de positiva egenskaperna med mineralolja :)
Nu verkar det som att mineralmakeup är det nya kontroversiella ämnet :)
Enkelt sagt så har mineralolja många goda egenskaper. Man vet inte mycket om hudåkommor om man inte kan se det positiva med en "skyddande film" över huden i vissa fall. Det man ska se upp med är ansiktskrämer där mineralolja står som en av de första i innehållsförteckningen. Står det längre ner så används det för att hålla produkten mjuk och som konserveringsmedel inget annat.
Man måste ha lite sunt förnuft här, och som du tydligt pekar på, kolla sina källor. När mineralolja beskylls för att vara bensin så kommer de ofta från "naturliga märken" som vill promota sig själva.

Makeupstuff said...

Får väl förtydliga att med "bra" så menar jag återfuktande. Just eftersom den bara lägger sig utanpå huden så återfuktar inte mineralolja och bidrar inte heller med något bra. En barriär kan vara bra, eller dålig, beroende på hur huden reagerar. Är huden fuktig redan så kan den skydda från att fukten försvinner som sagt, men har man redan torr hy så kan den göra det värre.

Jag bryr mig inte om det finns lite mineralolja i mina fuktkrämer, så länge det inte ligger för högt upp på listan och inte är listad tillsammans med saker som är bra. En blandning av vegetabiliska oljor som ger fukt och mineralolja, kan vara bra. Att däremot att smörja in hela kroppen i endast mineralolja (tex babyolja) känns väldigt dumt. Och rent vaselin på läpparna, som tex rosebud salve, gör att mina läppar blir förstörda direkt.

Anonymous said...

Hej! Satt och läste igenom din blogg nu...skrev själv ett inlägg om mineralolja för ett tag sedan, kolla in den på
http://rocketqueens.blogg.se/1183744808_mineraloljor_fr_kosme.html
Där tar jag upp alla argument och vad som egentligen ligger bakom. Kort sagt är det mycket propaganda från "naturliga" företag inblandat...

Ha det gott!
rq

Anonymous said...

Fint men de flesta företag använder ord som essentiell mineralolja och det är något man definitivt inte behöver! Men svårt att vate vad det är för något när det inte står heller, för de har väl namn vet du... På Yvonne Rudings sida står det att att hon inte använder mineraloljor som vaselin och parafin, det är de enda namn jag därför vet på dessa mineraloljor... Vilken djungel!! (Alkohohol är ju inte bra det heller men det vinns ju i allt...)

// XOXO

Anonymous said...

Hallå, lip gloss bitch, tro inte att mineralsmink och mineralolja är samma sak! Det är det absolut inte! Mineralolja är en skadlig olja som framställs ur råolja, på samma sätt som bensin. Det är alltså inte bensin, som en del säger utan en restprodukt.
Mineralsmink däremot är bergsmineraler, altså krossad finkornig sten kan man säga. Så helt naturligt.
Snälla ni blanda inte ihop detta.
/ Emmelie