Saturday, April 7, 2007

Gårdagens Ögonmakeup!

Försökte igår fota ögonmakeupen, men ja det gick ju inte bättre än såhär... Blev dimmigt och färgerna är extremt dåliga, eftersom man knappt ser vilka färger det är osvosv... Så jag måste verkligen skaffa en ordentlig kamera så jag kan ta vettiga bilder där man faktiskt ser vad jag har gjort, hur det verkligen ser ut, och vilka färger det är osv...

Gårdagens Ögonmakeup


Pärlorna jag har använt här är:

1. Laura Mercier - Matte Eye Colour - Pure White: Denna använde jag som basskugga över hela ögonlocket och under ögonbrynet. För att få en bra grund helt enkelt (kanske något onödigt, men jag tycker att denna skugga får de övriga skuggorna att fästa så bra, man kan ju annars strunta i detta steg och köra direkt från steg 2).

2. Chanel - Le Crayon Yeux - Coffee Bean: Drog en tunn linje vid nedre fransraden, och sedan en linje vid övre fransraden. Sedan suddade försiktigt jag kajallinjerna för att få ett mjukare intryck. (Suddaren som följer med pennan är faktiskt grymt bra för övrigt.) Detta för att markera ögat förstås. ;)

Föredrar att köra kajalen innan ögonskugga eftersom det då är lättare att redigera eventuella klumpigeter med tops utan att förstöra sin ögonskugga.;) Man kan dessutom redigera det övre kajalstrecket med ögonskuggan om det kanske tex blev lite för tjockt eller lite ojämnt, och man får också en mjukare och mer naturlig övergång mellan skuggan och kajalstrecket om man gör på detta vis (vilket kan vara bra till vardags, då man kanske är ute efter en mer naturlig makeup).

3. Chanel - Les 4 Ombres - Spices: Den vitaktiga/krämfrägade nyansen som highlight under ögonbrynet och i inre ögonvrån. För att öppna upp ögat och ljusa upp.
4. Chanel - Les 4 Ombres - Spices: Den rosa nyansen över hela ögonlocket.

5. Chanel - Les 4 Ombres - Spices: Och sedan applicerade jag den mörkbrunbronsaktiga skuggan som ett v: i yttre ögonvrån och en bit in på globlinjen och en bit in vid den övre fransraden, vilket knappt syns heller på bilden >_<.

6. Därefter jämnade jag ut de olika nyanserna av skuggor med den rosa på ögonlocket, och sedan lite lätt med den vita Laura Mercier skuggan, för att övergångarna mellan de olika nyanserna ska bli mjuka, och så att inga skarpa linjer förekommer.
7. Tillsist applicerade jag ett lager Helena Rubinstein - Lash Queen (svart), och lät det torka lite grann, och jämnade till fransarna ytterligare med lite Dior Show (också i svart). ;)

Done! ;)

En vardagsmakeup enligt moi, med en lite starkare markering av ögat i och med att jag använde en nästan svart kajal, och lite mer mörkbrun skugga applicerad i v-form; något starkare än vanligt. Annars brukar jag ofta använda en ljusare kajal i en ljusbrun bronsaktig färg, och ha en lite lättare markering i v-form med skugga i yttre ögonvrån. Men i bland känner man för lite extra markerade ögon, och det blev det igår! ;)

7 comments:

Ivana said...

Trots att man inte ser sminket så måste jag säga att du hade jättefina ögon!

Anonymous said...

Jag tycker att det såg fint ut det lilla man såg. ^^ Och jag håller med föregående talare, du har jättefina ögon. :D

Rouge said...

Ivana: Hihi, tack så mycket! ;)

Emmy: Tack så mycket! ;) Mmh, man ser ju lite i alla fall, men alldeles för lite hihi! ;) Hihi, tack tack! ;)

Vad gulliga ni är! ;)

Anonymous said...

Hmm, jag känner på mig att ett märke upprepas ofta.. kan det vara.. neej.. chanel? :O ^^

Rouge said...

Andréa: Haha ;) Jo, ögonskugggorna och kajalpennan är ju Chanel haha! ;)(fast inte mascarorna och en av skuggorna :O haha ;)) Hehe, och jag är ju en riktig Chaneloman, så då blir det väl så I guess! ;)Chaneldiskarna drar alltid till sig mig på något mystiskt vis hahaha! =P

Anonymous said...

Jag tycker det ser bra ut och det verkar bra när du beskriver...:)

Rouge said...

Mia: Tack så mycket!! =) Ja, det såg finare ut i verkligheten hihi! ;)