Saturday, March 17, 2007

Den ultimata sminknecessären!

Fick en kommentar av MakeUpYourMind för några dagar sedan, där hon hade skrivit att hon hade några frågor till mig i ett inlägg på hennes blogg. Dessa handlade om den ultimata sminknecessären, och hela inlägget kan här.

Själva frågorna var:

1. Hur ska måtten vara?
2. Hur mycket ska den rymma?
3. Hur många fack ska den ha?
4. I vilket material ska den vara? Skinn? Tyg? Osv.
5. Hur ska färgerna vara?
6. Övrigt.

Hehe, själv så har jag svårt att svara på de här frågorna faktiskt för jag vet inte riktigt vad jag är ute efter. Men jag ska göra ett försök:

1,2. Det ändå jag vet är att jag vill att den ska rymma både mitt smink, och min hudvård. Och jag vet att min nuvarande necessär är för liten, och att jag stör mig på det haha! ;) Men jag vet inte riktigt hur stor necessär jag skulle behöva faktiskt.

3. Det ska endast vara 2 fack utöver själva necessären, ett avlångt och stort så alla borstarna får plats, och ett litet fack för makeupsvampen. Så slipper resten av sminket bli "nedsmutsat". Mängder av fack är bara onödigt, därför att jag orkar inte hålla på och stoppa ner grejerna i massa separata fack hela tiden. Bättre att ha allt i själva necessären, så får man en bra översikt över sina produkter, och behöver inte rota i massa bökiga fack. Necessären ska också öppnas ovanifrån.

4,5. Vad gäller färg så får den absolut inte vara kritvit, för att den blir bara skabbig så snabbt då, även om man är nogrann med att rengöra den. Minsta lilla ögonskugga som har flugit iväg syns och så vidare. Den får absolut inte vara i tyg, för sådana necessärer tenderar också att bli skabbiga, och vara svåra att göra rent. Skin, eller fuskskinn är däremot bra material.

Här är några necessärer med riktigt snygga färger, färger som jag mer än gärna skulle ha på min ultimata makeup bag om jag fick välja:

Pia & Pio - Suave Medium Beauty Bag

Pia & Pio - Red Peony Beauty Bag


Pia & Pio - Black Line Big Beauty Bag

Jag känner att jag nog behöver bli lite mer inspirerad på necessärfronten eftersom jag är i behov av en ny necessär, så jag undrar precis som MakeUpYourMind hur er ultimata makeupnecessär skulle se ut?

9 comments:

Anonymous said...

Jag brukar sy, fast iof är dom ju i tyg..

väldigt söt var den där rosa neccesären!

Anonymous said...

Tycker att Lindex har den ulitmata necessären, iaf om man ska ha med sig lite mer, t ex vid resa! Själva necessären är som en väska i svart lack med döskalle på och innuti finns 4 st fack. Dessa fack kan tas loss (sitter fast med kardborre) så att de blir små egna sminkväskor och dessutom är dom gjorda i nät så man ser vad som finns i! Då kan man ha smink i ett fack, rengörning i ett, tops/pads o hårband i ett o liknande!

Bambie said...

Jag tycker om fyrkantiga boxiga modeller, lättare att hitta än triangel & runda necessärer.

Tycker man får plats med mer då. Min ultimata långrese necessär ser ut som en fyrkantig kamera väska har 1 nät fack utmärkt för penslar & andra verktyg. sen oxå plats för first aid kit.

weekend necessär letar jag efter kör nu med 2 (gillar inte)

Ivana said...

Åh vilka snygga väskor! Vill haaa!

Jag tycker om väskor med flera fack, såna där man rullar upp finns på Make up store. Tycker dock facken är alltför små så jag skulle behöva något större. Men nu har jag insett att jag behöver ett sminkbord om jag ska bli nöjd med förvaringen av mina 100 kg smink haha

Rouge said...

Ellen: Oj,vad bra! själv är jag eeh, ja ohändig to the max! Måste vara kul att sy egna söta necessärer! =D

Ja, det tycker jag också, den rosa är min favorit av de tre! =D Jättefin alltså!

Annie: Hoho, det låter ju som en praktisk design! =D Tack för tipset!

Bambie: Ja, en sådan är det om jag helst skulle vilja ha faktiskt! Hehe, gärna i någon av färgerna som dessa Pia & Pio-necessärerna har! ;) Men de har ju ingen sån fyrkantig box ju! ;)

Ivana: Ja, de är himla snygga allså, vilka färger liksom! =D Aha! ;) Hahaha! ;) Inte lätt inte! ^^

Anonymous said...

Kolla in necessärerna från tiogruppen. Jättefina, många olika grafiska mönster, och har just den där boxmodellen du ville ha. Finns även i andra modeller.

http://www.tiogruppen.com/sve/visaSortiment.php?lang=sve&kategori=2#

Jag har en, och älskar min.

Anonymous said...

Jag har en jättebra necessär från Marimekko, den är stor och har lock som man öppnar och då ser man precis vad man har för grejor, gillar inte sånna med dragkedja över toppen för man ser ju inte vad man har då.
/Katarina

Rouge said...

Ellen nr2: Tack så mycket för tipset, ska ta å kolla in dem! =D

Rouge said...

Katarina: Oh, det låter ju super! Precis! =)

Till Alla: Jättekul att ni kommer med så mycket bra tips alltså! Super för mig, och för alla andra som läser! =D