Monday, April 30, 2007

Dagens onda produkt!

eller ja den senaste veckans onda produkt... >___<

Produkten som får denna benämning är faktiskt, hör och häpna, Lumene - Gentle Toner (som enligt förpackningen ska vara ULTRA-CALMING!!!). Detta ansiktsvatten är både alkoholfri och parfymfri dessutom. Dock fungerade den till en början, men sedan blev det mycket illa... Första gången jag använde den sved den på näsan, men inte i resten av ansiktet, och det blev mjukt. Morgonen därpå hade mina porer (har en del små svarta porer på näsan =P) storlek minskat REJÄLT, och det var nästan inget kvar av dem. Och några plitor som jag hade var också nästan borta, så jag var JÄTTENÖJD, trots att det sved till rätt ordentligt på näsan. Men jag tänkte att det går nog över; det kanske är mina porer som reagerar lite. Sedan använde jag den återigen på morgonen, och då upplevde jag ingen sveda.

De följande dagar som jag har använt den, har det blivit på följande vis: det svider och bränner och framför allt stramar det rejäääält. Helt fruktansvärt! Har aldrig reagerat SÅ starkt på en produkt tidigare! Och en gång så baddade jag på den lite lätt och försiktigt innan jag skulle duscha och då stramade det extra mycket och blev torrt som tusan, och huden såg verkligen stramande ut. Det var riktigt obehagligt.

Som ni förstår så har jag nu gett upp användandet av denna produkt, men jag gav den i alla fall en chans (eftersom den hade rättså positiv inverkan på mina porer, men det kan i och för sig också bero på att jag har gått utan ansiktsvatten en längre period).

Jag undrar verkligen vad det är för ingrediens min hy har reagerat på, eftersom den inte innehåller varken parfym eller alkohol. Annars brukar min hy reagera produkter som är starkt parfymerade, eller bli torr av produkter som innehåller alkohol. Tja, detta hade jag sannerligen inte förväntat mig av denna toner som skulle vara lugnande för huden!

10 comments:

Anonymous said...

Det låter ju fruktansvärt. Kolla in på eleven om du behöver ny toner för Mario Badescu har Aloe Vera Toner och den ska tydligen vara supersnäll mot hyn. Och så finns ju också Chamomile Cleansing Lotion som också ska vara snäll.

Rouge said...

Beautybible: Ja verkligen! =(

Hihi, jag har faktiskt kikat på den där Aloe Vera Tonern! =D Kanske blir den faktiskt, för den verkar väldigt snäll mot hyn, för det är ju bara aloe vera, vatten och konserveringsmedel i hehe, så den måste ju vara snäll mot hyn! ;)

Oh tack så mycket för tipset, den hade jag ju inte lagt märke till :O men kollade den nu, och den verkar ju också mycket intressant! ;)

Svååårt att bestämma sig ju hihi! =D

Anonymous said...

jag trodde att det var mig det var fel på när jag reagerade på ungefär samma sätt när jag använde den där tonern men nu förstår jag att det är den som det är fel på

Rouge said...

Anonymous: Ojdå! :O så du har också fått samma reaktion! :O Ja, Lumene har inte lyckats så bra med denna toner då alltså!

Och ja, visst blir man konfunderad när man reagerar så starkt på en produkt som ska vara lugnande för huden, och som inte ska innehålla några irriterande ingredienser...

Johanna said...

Då måste jag säga att den har fungerat alldeles utmärkt på min förstörda hy. Har innan prövat allt, från billigt till dyrt och det mesta har gjort saken värre (speciellt Clinique's produkter). Men så fann jag Lumene's ultra-calming produkter som verkligen har lugnat ner och gjort min hy mycket vackrare och minskat antalet finnar rejält.

Var tvungen att försvara min räddare lite ;)

Rouge said...

Johanna: Hihi, naturligtvis! ;) Hur produkter fungerar är ju väldigt individuellt! ;)

Själv har jag ju deras nattkräm för känslig hy, och den är ju alldeles extremt bra, så jag hade inte en tanke på att deras ultra calmning ansiktsvatten skulle få min hy att reagera så! :O

Anonymous said...

Men fy! Låter hemskt! Tack för tipset att avstå!

Rouge said...

Bjooti: Ja det var det verkligen! =( Riktigt obehagligt alltså! =(

Varsågod! =)

Anonymous said...

Jag gillar den inte heller något vidare, den känns uttorkande och inte alls behaglig. Det hettar i mitt ansikte när jag använder den :/ Läste innehållsförteckningen och den innehåller Phenoxyethanol. Det känns ju väldigt likt alkohol eller har jag fel? Hyckleri av dem att skiva att den är alkoholfri isf.
Mvh. pyrah

Rouge said...

Pyrah: Usch, ja så känns den ju precis på mig också! =/

Vet inte, minns inte mycket kemi!;) Eftersom ordet innehåller ethanol så kanske det är någon typ av alkohol, men är inte alls säker på det...

Men vissa akoholformer finner man ju tex i fuktkrämer och balsam mm, som cetyl alcohol, och det är ju någon typ av fett eller fet alkohol, vilket ju behövs i många fuktkrämer eftersom de ska "återge fett" till huden för att göra den mjuk och smidig.

Så den alkohol de menar att denna produkt inte innehåller är "vanlig" alkohol som annars brukar finnas i ansiktsvatten, så därmed luras de antagligen inte =)

När de skriver så på produkter så menar de förmodligen oftast att den är fri från endast "vanlig alkohol" alltså och inte ifrån alla typer typer av alkohol! =)

Tja, detta är min lilla tolkning av det hela i alla fall, men det innebär förstås inte att den är korrekt eller så, utan jag bara filosoferade lite över det hela! ;)