Tuesday, March 6, 2007

Concealer - Hur man döljer mörka ringar effektivt, och misstag som ofta görs vid applicering av concealer.

Okej, det här är väl ingen nyhet för beautyjunkies, men ändå något som är viktigt i sminkväg att ta upp på bloggen.

Concealer är ju bland annat till för att dölja mörka ringar under ögonen, men många gör misstaget att applicera concealer under hela ögonområdet, vilket inte är speciellt effektivt.

Det man ska göra är istället att ENDAST applicera på de MÖRKASTE områdena runt ögat, för de är ju de mörka områdena man vill täcka och ljusa upp. (Fast inte det mörka i globlinjen för det är ju som en naturlig skugga, det är ju de där osmickrande områdena man vill täcka). Då har man alltså gjort de mörka områdena ljusare. Hade man gjort de ljusa områdena ljusare så hade de mörka områdena fortfarande sett mörka ut tillsammans med de ljusa.

Applicering:



1. Tog nyss bort dagens smink runt ögat för att kunna visa var de mörka områdena är på mig (kan skilja sig lite från person till person). Hela övre ögonområdet ser dock mörkt ut för att det är en dålig bild. Ser helt död ut, men jag har inte hunnit sova mycket, haft tidigt seminarium och det var varit en lång dag.



2. Dessa områden som jag applicerar concealern på är de mörkaste områdena runt mina ögon, och alltså är det de som behöver ljusas upp. Jag följer det mörka med concealer under ögat, och applicerar dessutom i ögonvrån för att ljusa upp ytterligare, eftersom jag är mörk där också.



3.Voilà! Betydligt piggare ögon än på bild 1! ;)

Även många som har påsar under ögonen applicerar ofta concealer på påsarna istället för de mörka området under och vid sidan av dem, och de hjälper ju inte alls. Applicera istället på de mörka områdena under och vid sidan av påsarna, så framstår "påsarna" som mindra markanta. Inte speciellt nödvändigt att highlighta på påsarna liksom, de framhäver ju dem bara då, samt gör att de mörka områdena runt påsarna ser ännu mörkare ut.

10 comments:

Anonymous said...

Vilken bra bildserie, det syns ju verkligen skillnad. Det är nog många, precis som du säger som gör misstaget att lägga concealern på fel ställe. /Ellen

Rouge said...

Ellen: Kul att du tycker det! =) Japp, concealer på rätt ställen gör enorm skillnad, härligt det! ;)

Ja, jag tror att många ofta tänker på det sättet att det är mörka RINGAR under ögonen som ska ljusas upp och täckas, och då tänker man att man ska täcka allt, och liksom hela området under ögonen. =)

Anonymous said...

hej! hittade precis hit, roligt att hitta en blogg med så många bra tips o inspiration! :)
apropå concealer undrar jag om du har nåt tips på en bra concealer, som inte är så uttorkande/"kakig" när man lägger på den? finns ju så himla mycket att välja mellan, blir helt förvirrad ibland! :P

Anonymous said...

Sättet att applicera conceler på verkar vara oändligt många. När jag var på sminkkurs på mus sa den makeup artisten att jag skulle applicera conceler under hela ögat o gärna lite ut mot kinderna med!

Bra beskrivning för övrigt:)

Rouge said...

m-l: Vad roligt att höra! =D Jättekul att du uppskattar bloggen! ;)

Japp, de två bästa jag har provat är Helena Rubinsteins Magic Concealer, och Lancômes - Effacernes, båda flytande concealer på tub. Har dock inte haft effacernes tillräckligt länge för att bestämma mig för om den är bättre än HR:s.

Tror dock att effacernes är bäst för den känns mycket mer återfuktande, och jag tror mig uppleva att den täcker aningen bättre också(använder den på bilden). HR:s är lite uttorkande däremot på mig. Ja, finns hur mycket som helst, inte lätt! ;)

Sedan så är det ju bra att klappa/dutta in concealern med fingrarna och kanske hålla kvar fingrer några sekunder extra mellan "inklappandet" så den värms, för concealers kan bli lite mer följsamma, och mindre torra i konsistensen om man gör så medan man klappar in den! =)

Annie: Ja, jag antar det, sedan är det beroende på person osv, hur ögonen och ögonområdet runt omkring ser ut osv. Men hur man än gör så är det ju viktigt att tona ut i kanterna, ja kanske lite mot kinderna eventuellt.

Sedan är det ju så att man ska ju använda den teknik som ger bäst resultat för en själv, och det är ju som sagt olika för olika personer. För mig fungerar dock detta sättet bäst, och jag har naturligtvis också provat att applicera under hela ögonområdet, men det blir inte lika bra för just mig, ser ut som mer av det mörka är kvar då. =)

Anonymous said...

okej, då ska jag spana lite på dom då=) tack för tipsen!=)

Ivana said...

Åh vilket nyttigt inlägg! Och du har helt rätt, även fast det är många av oss som redan kan det där så tåls det att sägas om & om igen :)

Rouge said...

m-l: låter bra det! lycka till! ;)

Ivana: Tack så mycket! ;) Ja, jag tycker allt det! ;) Är rätt logiskt egentligen, att det är det mörka man vill täcka över, för att få ett ljusare intryck och jämnare ton runt ögonen. hehe men så tänker man ju som sagt inte, man tänker bara att det är mörkt under ögat och så lägger man concealer på hela området för att få bort det! ;)

Unknown said...

Hejsan

Själv gör jag flera saker på en gång för att få bort mina mörka partier under ögonen, dels äter jag måltidsersättningar, för att vara säker på att jag får i mig allt jag behöver när det gäller mineraler, proteiner, vitaminer och annat. Det gör att jag sover bättre och jag tror att jag mår bättre som person. Varorna beställer jag från http://www.levgott.se/.

Sedan smörjer jag mig med Bioterms Multi Recharge kräm med ginseng och vitamin E. Efter några dagar ser jag resultat och jag hoppas på att bli helt "normal" runt ögonen. Om man gör nåt invärtes och utvärtes borde det väl lyckas, eller?

Micke

Anonymous said...

Klart man ser piggare ut om man lever hälsosammare, men mörka ringar är ofta genetiska, dvs de beror på att huden är tunn och att blodkärlen därunder lyser igenom mer eller mindre.

Mina barn, som lever hälsosamt och är väldigt små, har också tendens till mörka partier under ögonen. Det hade även jag som liten.

Jag använder två olika produkter. Dels Lancomes Effacernes Longitude, som rekommenderas här. Men ibland, om jag ska iväg på fest och vill se extra fin ut, så använder jag Make Up Stores täckkräm som finns i tre olika nyanser för olika användningsområden. jag är superljus i hyn, så jag köper alltid burken med de ljusaste nyanserna. Där finns en aprikos, en gul och en neutral nyans. Aprikost döljer blått, som oftast är grundfärgen i de mörka partierna. Jag blandar alltså min Effacernes med den aprikosa färgen, alternativt blandar den aprikosa nyansen med lite mjukgörande och får på så sätt ännu bättre effekt.

Dock är den svårare att applicera eftersom den har en mycket torrare konsistens.

Den gula och den aprikosa kan blandas med den neutrala beroende på hudfärg och effekt och används med fördel på plitor (gul) och andra små skavanker som behöver korrigeras.

Lycka till! Obs!

/Malin