Thursday, February 22, 2007

VÄTEPEROXID i en kräm för känslig hy som ska lindra rodnad??!?!?!

Mitt impulsköp Murad - Recovery Treatment Gel ingick ju i en av paketen, men jag skulle ju inte köpt denna produkt, men slängde ner den i varukorgen i farten då jag nätshoppade. Denna kräm är ju alltså för känslig hy, och ska lindra rodnad och irritation.

Kollar på kartongen och finner en VARNING:

Contains Hydrogen Peroxide (väteperoxid). For external use only. Avoid contact with eyes. Rinse immediately if product comes in contact with them. Stop use and ask a doctor if rash or irritation develops and lasts. Keep out of reach of children. If swallowed, get medical help or contact a Poison Control Center right away.

Herregud, VÄTEPEROXID?!?!?!?!!?!, tänker jag när jag ser texten på produktens kartong. Men, men hur är det möjligt; ett frätande ämne som man bland annat använder för att bleka hår till ljusare nyanser. Detta ämne i en hudkräm?!?! en sådan för KÄNSLIG HY, och som ska LINDRA irritation, denna kräm stoppar man väteperoxid i?! Är dom inte riktigt kloka eller?!?!?!

Jag vågar verkligen inte prova denna krämen alltså! Frätande ämnen på huden låter allt annat än hälsosamt alltså, och så denna varningstext, det är ju helt sanslöst! Jag vill ju inte fräta sönder ock förstöra min hy!

9 comments:

Anonymous said...

Stackars muppi! Inte lätt detta, men det var ju tur att du såg texten innan iallafall! :O
Tycker nästan du ska maila och fråga hur de har tänkt sig att man ska använda denna produkten egentligen?! Puss på dig Love!

Rouge said...

Linda: näe, verkligen! man blev ju helt chockerad, frätande väteperoxid och känslig hy, öööööuh låter ju som en bra kombination, INTE!!! Fattar inte hur de tänker på det där företaget Murad! och varnar för att man kan få utslag osvosvosv massa konstigt..

Ja man borde ju allt göra det! Pusspuss på dig sweetie! ;)

Anonymous said...

Jösses, låter som om man ska bleka hela ansiktet. Och Murad som ska vara gjort av naturliga ämnen...konstigt!

Rouge said...

Mia: Exakt! Hur läskigt som helst! Ja, precis. Inget man förväntar sig av Murad alltså! Jättekonstigt!

Anonymous said...

Den kanske skal bleka rödheten som känslig hy oftast har och på så sätt ser det ut som den fungerar hehe :)

Tror du får prova något av dermalogica istället, om du inte har den så är climate control super på vintern enligt min syrra...

Rouge said...

Jasmin: Ja kanske det ;) Fast man borde ju bli ännu rödare av den ;)

Yes, Dermalogica är super, mitt favorithudvårdsmärke! =D Har en hel del av deras produkter! Och det har naturligtvis bloggats mycket om Dermalogica här i bloggen ;) Har dock inte provat climate control än! ;)

Anonymous said...

Det där lät inte som någon höjdare nej. Jag har alltid fått intrycket av att Murad gör riktigt bra grejer utan massa konstigheter i.

Ett tips är att försöka bli av med den via Tradera, om du nu inte tycker det känns allt för fräckt att sälja något du aldrig i livet skulle använda på din egen hud :P

Rouge said...

Yes jag också! Så får man syn på detta på förpackningen!

Nepp, den skulle jag aldrig sälja till någon annan! ;)

Anonymous said...

haha vad du överreagerar, väteperoxid (3-10%lösning) används också för att tvätta sår. Finns säkert med för att döda bakterier. Jag använder den ren i ansiktet ibland. Mycket bra.