Sunday, January 28, 2007

Shopping på Apoteket

Häromdagen var jag tvungen att gå till Apoteket, därför att jag precis hade råkat ut för att få lite handeksem. =/ De kom som ett brev på posten när kylan kom. Jag har aldrig haft det förut så det var skumt, men jag antar att hyn fick sig en liten köldchock.

Jag köpte därför lite nödvändigheter för att råda bot (hydrokortision får ej användas i sår eller runt ögonen) på eksemen, men jag köpte mig också en söt liten tub med CCS Ögongel, eftersom min nuvarande ögonkräm nästan är slut så var det lika bra att passa på. Sedan köpte jag också HTH:s Oparfymerade Kroppslotion, därför att eksemen verkar reagera på parfym och då är det inte bra att använda mitt vanliga parfymerade kroppslotion. För min hy verkar ju vara extra känslig nu eftersom jag fick eksemen, och sedan så är det ju med händerna man smörjer in sitt kroppslotion med.

Försökte till en början smörja in mina händer med den här handkrämen (visste inte bättre, så jag tog bara första bästa när jag såg vad som blossat upp på händerna), men det är massa parfym i den, så eksemen blev ännu rödare då. Annars är den handkrämen alltid fabulous liksom, men varning för att använda krämer med parfym i mot eksem!

Hoppas nu på att mitt inhandlade ögongel, och kroppslotionet ska vara ett par bra budgetfynd dessutom! ;) Recensioner av dessa produkter kommer sedan naturligtvis på bloggen!

14 comments:

Anonymous said...

Bra val :)

Rouge said...

Tack! ;) Än så länge verkar de båda väldigt lovande, men de ska testas lite mer innan mitt slutgiltiga utlåtande kommer hihi ;)

Anonymous said...

Jag är lite nyfiken på var du har fått ifrån att hydrokortison inte får användas i ansiktet? Jag gör det mot mitt eksem och har aldrig blivit avrådd att göra det, endast att inte använda det runt ögonen.

Rouge said...

Har för mig att jag läste det när jag surfade runt lite, för att få reda på vad jag skulle göra åt mina eksem ;)

Men det stämmer som du säger att det är endast runt ögonen som man inte ska använda det (enligt bipacksedeln), så jag får ta och ändra bloggtexten! Tack för att du påpekade det! =D

Anonymous said...

hey mupps! :D stackars dig som fått exsem! Själv har jag några timmar på mig att få ihop ca 4 sidor om Paris, tråkigt! Well, hur funkar ögonkrämen på dig? Efter att vi fikade med arre testade jag den på handen men jag tyckte den kändes läskig! :/ Hoppas dina eksem blir bättre. kyss!

Rouge said...

Aaaaw Linda då, usch vad jobbigt! >_< Ögonkrämen funkar bra hittills, har dock inte provat den under makeup än, har undvikt smink, eftersom det tvättas innan man sminkar sig, och man tar bort sminket på kvällen osv ;) Ja inte bra med för mycket rengöring, med tanke på eksemen alltså =)

Krämen känns lite läbbig, men den går in fort och återfuktar bra ;) Recension kommer när jag har använt den under makeupen! =) tack så mycket sweetie! pusspuss sötnos! =D

Anonymous said...

På mig funkar bara ögonkrämen om jag ENBART har den på mig, ihop med concealer blir den alldeles konstig!

Rouge said...

Anonymous: Ojdå! Illa! :O Provade att ha den under makeup för första gången idag, och det funkade bra faktiskt! :O Applicerar den först, och sedan min fuktkräm, och låter dessa båda sjunka in någon minut, sedan så lägger jag på primer ovanpå =) Och då går concealern och foundationen på jättebra! =) Det ska dock tilläggas att ögonkrämen känns lite klistrig då den sjunkit in, men det går utmärkt att applicera foundation och concealer ovanpå ändå som sagt! =)Och den återfuktar och håller mitt ögonområde jättefint återfuktat hela dagen...

Kanske är det primern jag har ovanpå som gör det, eller kanske inte? Får prova med concealer direkt på den också...Kanske beror det på hur ens concealer fungerar med ögonkrämen? Min flytande Magic Concealer från Helena Rubinstein verkar funka bra tillsammans med den iaf. =) Synd att det inte funkar för dig! =/

Anonymous said...

Okej, jag får helt enkelt testa en gång till och se om det går bättre än sist! :)

Rouge said...

Anonymous: Hoppas att det går bra då! =D

Anonymous said...

Sådär, nu har jag testat! Glöm vad jag skrev tidigare, krämen funkar ju visst tillsammans med concealer! Jag antar att jag var lite för snabb med att ta på concealern sist, så att krämen inte hade hunnit torka ordentligt. Så nu vet jag det! :)

Rouge said...

Hihi, så bra att det funkade! =D Man har ju lite bråttom ibland ;)

Anonymous said...

Hur går det med produkterna nu då?
Jag har också torr hud och HTH är det enda som funkar, men det funkar verkligen!

Har du sett att de har en tub också, som heter HTH creme, den är också oparfymerad, och är för speciellt torra partier. så den är väl fetare eller så.
jag har den som handcreme och den e perfekt!
men den finns inte på apoteket, men på åhlens, och konsum och ica och sånt förstås!

Rouge said...

Tja, jag har haft produkterna i en vecka nu =) Och det går rättså bra med dem! ;) Det börjar bli dags för recensioner nu snart. Jag vill ju gärna testa ett tag innan jag recenserar och så, för att det känns ju som man har fått ett tydligare intryck av produkter efter en tids användande!

Jepp, jag har faktiskt sett den krämen på Åhlens, och provat lite på handen, men det blev inget köp den gången! ;)Men yes, den verkar väldigt återfuktande och bra, och att den fungerar jättebra som handkräm låter ju super också! =D