Tuesday, January 2, 2007

Att få fin hy snabbt

Ibland kan man kanske känna att huden behöver en rejäl uppfräschning, men har varken tid eller ork till att ordna det. Jag tänkte därför dela med mig av mitt bästa tips för att få en snabb uppfräschning, och det skiljer sig nästan inget från min vanliga ansiktsrutin:

1. Innan man lägger sig så tar man bort sminket som vanligt, och följer därefter upp med ansiktvatten för att få ansiktet riktigt rent (om man använder det).

2. Därefter masserar man ansiktet ett par minuter med en riktigt bra och mild peeling, och sedan sköljer man ansiktet ordentligt med vatten, och låter det därefter torka.

3. Sedan smörjer man in ansiktet med en ordentlig, och riktigt fuktgivande nattkräm. Ögonkrämen får man förstås inte glömma heller.

Morgonen därpå vaknar man upp med ett ansikte som strålar av lyster, är ordentligt återfuktat och torrhetslinjer och rödmosighet är borta, och porerna är rengjorda (senast jag gjorde detta var också två små, men väldigt röda finnar jag hade helt borta på morgonen). Det som gör sådan skillnad är förstås peelingen, och den tar ju bara ett par minuter använda. Min vanliga kvällsrutin består annars av rengöring, ansiktsvatten, (ibland fuktgivande serum), nattkräm och ögonkräm. (jag har alltså endast lagt till peelingen till min rutin).




Chanel Précision Gommage Microperlé Hydratation är peelingen jag använder. Den är anpassad för torr hy och är därmed väldigt mild, snäll och återfuktande. Samtidigt är den också väldigt effektiv, och peelar snabbt bort döda hudceller, och ger ansiktet massor av lyster. Helt perfekt för min torra, och ganska känsliga hy.

Laura Mercier Night Nutrition Renewal Cream (For very dry or dehydrated skin) använder jag endast när ansiktet behöver rejält med fukt, dock inte dagligen därför den är alldeles för fet och kraftig för att användas så ofta. Konsistensen är tjock och och trögflytande, och den är väldigt klibbig då den är applicerad i ansiktet och tar lång tid på sig att gå in i huden (vilket jag tycker är obehagligt). Men då den väl har sjunkit in i huden, vilket den har när man vaknar på morgonen, så är resultatet enormt bra och huden har fått en riktig fuktinjektion!

6 comments:

Anonymous said...

Mums vilken härlig blogg, den åkte genast in bland mina favoriter! :-)

Rouge said...

hihi, tack så mycket! Jättekul att att du tycker om den! =D

Anonymous said...

skumt baby, de nya bilder som tillhör denna post kan jag se?! suspekt.. var iaf mkt trevligt att träffa dig idag, förlåt om ja va lite osocial när du skulle åka dock. puss o kysss

Anonymous said...

OBS. glömde säga att dte är Linda pusss

Rouge said...

Linda: haha, vad suspekt! :O Det var jättemysigt att träffa dig också ju! =D Äsch, ingen fara du pratade ju bara i telefonen lite grann! ;)

Anonymous said...

Man ska endast använda peeling 1 gång i veckan. Står på de flesta peelingkrämer/förpackningar.