Wednesday, January 31, 2007

Strawberrynet: Får man betala tull, och är det verkligen fraktfritt, och kan man lita på den här webshopen egentligen?

Är ju vad alla undrar. Eftersom jag har shoppat på Strawberrynet massor av gånger, så tänkte jag reda ut allt det här på bloggen.

Frakt: Det stämmer att det är fraktfritt.

Tull: Man kan råka ut för att betala tullavgift, men det är inte alls säkert. Gör man det så står det på avin man får hem i brevlådan. Därefter går man och hämtar ut sitt paket hos uthämtningsstället, vars adress står på avin, och här betalar man också eventuell tullavgift. Man får också ett kvitto på att man har betalat tullavgiften.

Men tullpengarna som man har lagt ut kan man enkelt få tillbaka. Detta gör man genom att scanna eller fota (med digitalkamera) kvittot man fick på uthämtningstället, och sedan bifoga detta i ett mail där man uppger sitt ordernummer och vänligt förklarar att man har råkat ut för att betala tullavgift. Därefter får man ett mail tillbaka, där det bland annat står att de ersätter denna avgift, och att man får tullpengarna tillbaka inom två veckor.

Det ska dock tilläggas att de inte är skyldiga att betala tillbaka tullavgiften. De betalar tillbaka den av vänlighet då man gjort sig besväret att maila dem med bifogat kvitto! Du behöver absolut inte uppge några kontonummer eller något sånt, utan de betalar tillbaka dina pengar automatiskt!

Jag har aldrig haft några problem med att få tillbaka tullavgiften, det har alltid vart supersmidigt, inga krångligheter alls!

Paketet: De har alltid vart jättefint och nogrannt inpackade i vit kartong, med ett lila band med rosett. I paketet har de dessutom lagt frigolit; massor av små frigolitkuddar för att inte varorna ska skadas.
***
Slutligen så vill jag säga att jag har tjänat många hundralappar på att beställa många av mina produker från Strawberrynet, eftersom det ofta är enormt mycket billigare än här hemma. Köper man 3 varor samtidigt så får man dessutom 5% rabatt, och det blir en del pengar ändå. Sedan får man mer och mer rabatt för varje gång man handlar där, och som högst kan man ha 10%. Enligt min åsikt är det alltså verkligen värt att ta "risken" att råka ut för tullavgift, eftersom det är så himla enkelt att få tillbaka de pengarna. Fast har man ingen möjlighet att lätt få tag i en scanner, eller digitalkamera så ska man nog skippa det! :P.

Måste tillägga att deras kundservice dessutom är fenomenal. Jag frågade en gång när ett nagellack skulle komma in igen, och jag fick svar på det mailet inom två timmar! :O Dessutom svarar dom alltid snabbt på tullkvittomailen också!

Härlig shopping på Strawberrynet alltså!

12 comments:

Anonymous said...

Skulle det inte funka att fota kvittot med en digitalkamera om man inte har tillgång till en scanner?

Anonymous said...

Man kanske skulle prova att beställa ifrån dem? Jag har aldrig gjort det.

Anonymous said...

Herregud Muppi, är du redan uppe i 35 inlägg 2007!! OMG, haha. Ses snart sexy! Kyss Linda

Anonymous said...

Gud vilket bra inlägg! Jag som suttit och suktat över deras websida men inte vågat handla. Då ska jag definitivt ge dem en chans. Sätter de in pengarna på ditt kreditkortsnummer om man betalt tullavgift? Eller hur får man dem tillbaka?
:-)
Katarina

Anonymous said...

Jag har beställt från strawberrynet ett par gånger och för min del har det t.o.m funkat med att bara maila dem och uppge hur mycket jag har behövt betala! snacka om kundservice :)

Rouge said...

Mini: Naturligtvis måste det gå att göra så, bara allt är tydligtt och bra fotat. =) Bara jag som var insnöad och inte ens tänkte på att det ju är självklart att det också måste gå ;) Äger ingen digitalkamera själv så jag tänkte inte alls på det, haha! ;) Ska ta och lägga till det i inlägget! =) För det är ju viktigt att ha med, så tack för att du påpekade det! =D

Mia: Ja, gör du det! Om det är nått man vill köpa hemma, och det finns billigare på strawberrynet, så kan man ju göra ett riktigt kap!Jag har tjänat supermycket på det! ;)

Linda: Haha, ja det blir en del! ;) Men mycket behövs ju skrivas när man är sminkjunkie! Pusspuss sweetie! ;)

Katarina: Tack så mycket! =D Gör det du, man kan göra så mycket fynd alltså! =D Ja, många känner ju så, eftersom man inte riktigt har förstått hur det funkar med tullen! =) Ja, de sätter in det på det kortet(kontot) som du betalade med helt enkelt! ;)

Hanna: Oj, det var ju jättesmidigt! ;) Ja deras kundservice är helt otroligt bra, så himla härligt! Sådan fenomenal kundservice finns det inte överallt precis! =)

Anonymous said...

Om man skulle råka ut för tull, hur mycket tull åker man på då ungefär? Har du något exempel?

Bra blogg!:)

Rouge said...

Annie: mellan 120 och 260 har jag råkat ut för ungefär ;)

Tack så jättemycket, va roligt att du gillar bloggen! =D

Anonymous said...

Jag skickade mitt tullkvitto till deras kundtjänst per post till Hongkong och fick svar att mina stålar var på väg redan efter någon vecka. Helt fantastiskt!!

Anonymous said...

Strawberrynet kräver numera 10% i fraktkostnad + att de inte längre återbetalar tull/moms. Hjälp till genom att maila Kitty Wong på customer services info@strawberrynet.com & säg att ni inte kommer att handla där mer, förrän de tänker om. Om tillräckligt många klagar, kanske de gör just det.

Anonymous said...

De drar ju av 10% för tullen. Kolla in ditt kvitto, sweety!

Anonymous said...

Jag beställd en dermalogica solkräm på 280 SEK, och fick tullavgift på 70 SEK plus posten administrations (hantera tull)avgift på 60 SEK. Jag skannade in avi-kvitto och skickade till Strawberrynet, och 2 dagar senare fick jag 133 SEK tillbaka i mitt konto från strawberrynetet. Hur tjänner strawberrynet pengar, de fick ju bara 147 SEK för sin solkräm. En sådan ultra kalm solkräm från dermalogica, kostar 580 sek här i svenska hudsalon.